Motorower Ogar 200 jest dwuosobowym pojazdem wyposażonym w silnik Jawa produkcji czechosłowackiej. Produkcję tego motoroweru Zakłady Rowerowe ROMET prowadziły w latach 1983-1990. Konstrukcja motoroweru została oparta na konstrukcji motoroweru 50-T1, którego produkcję wstrzymano. Wobec braku odpowiedniego polskiego silnika, do produkcji zastosowano silnik Jawa. Dostosowano konstrukcję ramy i innych elementów do tego silnika, który nie bardzo pasował do kształtu i stylizacji motoroweru. Po dłuższej eksploatacji wychodzą na jaw wszystkie plusy i minusy tego modelu. Do plusów zaliczam: tanie i jeszcze łatwo dostępne części, duża skrzynka narzędziowa - zmieszczą się wszystkie niezbędne rzeczy i zostaje jeszcze miejsce na prowiant i coś do picia (oczywiście bezalkoholowego;) sporej wielkości zbiornik paliwa, filtr powietrza z papierowym wkładem co znacznie ułatwia jego wymianę (nie trzeba nasączać olejem) i łatwość odpalania - jednak jest to chyba zasługa małej pojemności silnika a nie nadludzkich wysiłków konstruktorów. Co do minusów jest ich kilka: pierwszy i chyba najważniejszy to zbyt słaby silnik, rozumiem ograniczenia prędkości dla motorowerów ale można było wycisnąć trochę więcej z 50cm3. Jest to szczególnie uciążliwe podczas jazdy z pasażerem - przy trochę cięższym terenie występują kłopoty z ruszaniem i rozpędzaniem, aby wrzucić wyższy bieg trzeba się mocno rozpędzić na poprzednim. Przy jeździe z pasażerem występuje dobijanie tylnego zawieszenia co na gorszych drogach zdarza się dość często. Przez wąskie opony w piaszczystym terenie trzeba bardzo uważać aby się nie zakopać w piachu gdyż trudno z niego wyjechać. Podczas takich wyjazdów nie gazujmy zbyt mocno aby nie przegrzewać silnika. I na koniec już ostatnia wada tego motoroweru - brak migaczy, jest to tym gorsze, że od tego zależy nasze bezpieczeństwo, w ruchu miejskim wystawianie rąk jest dość kłopotliwe i niebezpieczne. To tyle moich wywodów, na koniec dane czysto techniczne:
Silnik: dwusuwowy chłodzony powietrzem przekrój silnika Poj skokowa: 49,9 cm3 Średnica tłoka 38mm Skok tłoka: 44mm Stopień sprężania: 9,5 Moc / obrotach 2KM/4500 obr/min Skrzynia biegów: 3-biegowa Zawieszenie kół: -przednie: widelec teleskopowy o skoku 65mm -tylne: wahacz i amortyzatory teleskopowe o skoku 50mm Ogumienie 17 x 2,25 Hamulce: szczękowe, bębnowe o średnicy bębna 97,5mm Długość całkowita: 1850mm Rozstaw osi: 1200mm Masa w stanie suchym: 60kg Dopuszczalne obciążenie: 150kg Prędkość maksymalna: 60km / h Pojemność zbiornika paliwa: 9l |